Exerciţiile fizice şi durerile articulare

Ultima actualizare la 24 octombrie 2014 . Categoria: Articole sănătate
Acest articol a fost citit de 2581 ori.
Exerciţiile fizice şi durerile articulare

Profesorul reumatolog Patrick McNeil afirmă că ideea conform căreia articulaţiile noastre sunt la fel ca anvelopele auto sau ca becurile cu un număr limitat de utilizări este pur şi simplu neadevărată. Dar relaţia dintre exerciţiile fizice şi cartilajul articular este extrem de complexă. Pentru majoritatea oamenilor, exerciţiile fizice ajută articulaţiile să rămână sănătoase. Dar în unele cazuri, ar putea fi şi dăunătoare, după cum ne spune Mc Neil. Experţii afirmă că factorii majori de risc pentru osteoartrită sunt obezitatea şi antecedentele familiale. „Poţi fi născut cu un cartilaj care să fie mai rezistent, indiferent de ceea ce faci tu, dar tot prin naştere poţi avea un cartilaj mai puţin durabil”. Dar sănătatea articulaţiilor poate fi afectată şi de accidentările ce pot apărea într-o formă sau alta. Chiar şi atunci când cartilajul este chirurgical reparat, prejudiciul iniţial schimbă stabilitatea permanentă a articulaţiilor. De exemplu, dacă aţi avut accidentări grave la genunchi la vârsta de 15 ani, atunci sunt şanse să aveţi osteoartrită la 25 de ani.

„În cazul în care suferiţi de afecţiuni sau dureri articulare, la nivelul şoldurilor, genunchilor sau al coloanei vertebrale, exerciţiile de mare impact pot agrava simptomele şi pot accelera progresia bolii, deşi cred că rămâne încă o problemă deschisă. În astfel de cazuri, recomand exerciţiile cu un impact mai redus, pentru a nu pune presiune asupra articulaţiilor afectate. Cu toate acestea, oprirea totală a exerciţiilor fizice nu este recomandată, acestea fiind un tratament eficient pentru menţinerea flexibilităţii articulare şi pentru scăderea durerii“, a declarat Patrick McNeil.

„Exerciţiile fizice îmbunătăţesc pragul de durere”

În ceea ce priveşte deteriorarea articulaţiilor, există o percepţie conform căreia alergatul sau alte categorii de efort fizic susţinut ar conduce la artrită sau alte afecţiuni ale articulaţiilor. Însă un grup de cercetători ce au realizat un studiu de 22 de ani, pe 70.000 de alergători, susţin că această ipoteză nu ar fi adevărată.
Paul Williams, om de ştiinţă de la Lawrence Berkeley National Laboratory din California, susţine că alergatul poate chiar inhiba afecţiunile articulaţiilor. Williams, care a condus National Runners’ Health Study, a studiat mii de alergători începând cu anul 1991, pentru a vedea dacă există dovezi convingătoare care să lege artrita de alergatul pe distanţe lungi. „Există părerea larg răspândită că ceva se uzează atunci când alergăm. Dar am studiat oameni ce alergau peste 100 de kilometri pe săptămână, iar dacă ar fi existat un efect asupra articulaţiilor lor, cu siguranţă l-am fi observat”, a declarat Williams pentru Washington Post.
Această părere mai este susţinută şi de alţi experţi, cum ar fi dr. Peter Larson, co-autor al cărţii „Tread Lightly: Form, Footwear, and the Quest for Injury-Free Running”, care afirmă că alergătorii sunt mai puţin susceptibili de osteortrită la genunchi pe măsură ce înaintează în vârstă, în comparaţie cu persoanele care nu aleargă.
Ideea că alergatul cauzează afecţiuni articulare provine dintr-o percepţie greşită a modului de funcţionare a articulaţiilor, după cum afirmă Alex Hutchinson, jurnalist de ştiinţă şi autor al blogului Sweet Science. „Oamenii consideră că articulaţiile sunt ca o balama statică şi inertă, dar de fapt acestea sunt dinamice şi vii, ce se pot adapta şi pot deveni mai puternice“. Unele cercetări recente arată că osteoartrita nu este doar un rezultat al uzurii pe articulaţii, ci apare la interacţiunea dintre mediu şi genetică, după cum declară Patience White, vicepreşedintele pentru politica de sănătate publică în ceea ce priveşte artrita.

Faceţi exerciţii fizice în mod înţelept

exercitii 1Studiile recente au descoperit că persoanele care rămân flexibile prin practicarea exerciţiilor fizice gestionează mai bine durerile cronice decât cei care sunt mai statici. Dr. Trent Nessler, vicepreşedinte Champion Sports Medicine din Birmingham, declară simplu: „Exerciţiile fizice îmbunătăţesc pragul de durere”. În cazul în care suferiţi de dureri de spate, şold, genunchi sau umeri, nu trebuie să urmaţi un program de exerciţii decât sub îndrumarea unor specialişti.
Totuşi, este foarte important să alergaţi sau să efectuaţi mişcarea în mod înţelept. Cele mai multe dureri articulare cauzate de efortul fizic susţinut pot fi prevenite. Asiguraţi-vă ca efectuaţi o încălzire eficientă înainte de începerea exerciţiilor fizice. Aceasta pregăteşte muşchii şi articulaţiile pentru antrenament şi previne leziunile.
Încercaţi să nu creşteţi prea brusc nivelul de dificultate al exerciţiilor, ci sporiţi frecvenţa activităţii dumneavoastră, apoi durata şi abia în final intensitatea. Nişte muşchi puternici vor proteja articulaţiile cu care sunt asociaţi, dar nu-i forţaţi în fiecare zi, întrucât au nevoie de perioade de recuperare între sesiunile de antrenament.
Asiguraţi-vă că folosiţi tehnica adecvată pentru toate aspectele legate de antrenament. Dacă este necesar, un antrenor vă poate arăta cum să efectuaţi exerciţiile în mod corect pentru că tehnica necorespunzătoare poate să producă şi să accentueze rănile articulare.

Instrumente utile

Spune-ți părerea!

Părerea ta poate fi importantă pentru cei care au citit acest articol! Împărtășește opiniile tale și altora! Îți mulțumim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sus în pagină