Chia (semințe)

Semințele de Chia (Salvia hispanica) aparțin unei plante originare din America de Sud. Timp de secole au fost un aliment important pentru civilizațiile maiașă și aztecă (se spune că luptătorii azteci puteau supraviețui timp de o zi, în caz de necesitate, cu doar o lingură de semințe de chia, datorită conținutului foarte mare de substanțe nutritive). Cercetările moderne au arătat că aceste semințe sunt foarte bogate în nutrienți indispensabili unei alimentații sănătoase:

  • Omega 3 și fibre, cu acțiune antiinflamatoare asupra întregului organism (inclusiv sistemul cardiovascular și cel digestiv), care contribuie și la reglarea nivelului colesterolului și al glicemiei. Se știe că hiperglicemia (indiferent dacă diabetul este deja declanșat sau nu) afectează negativ numeroase părți din organism, inclusiv sistemul musculo-scheletic. În plus, dau o senzație de sațietate și ajută la reglarea nivelului de apă rin organism
  • Antioxidanți (inclusiv quercitină). Mai multe studii au indicat că articulațiile afectate de traumatisme sau procese degenerative (cum se întâmplă în osteoartrită, artrita reumatoidă, gonartroză) se asociază cu un nivel ridicat al stresului oxidativ în întregul organism, care întrețin degradarea și inflamațiile locale.
  • Aminoacizi, care pe lângă multe alte efecte benefice accelerează și recuperarea după efort fizic susținut, ceea ce este de mare ajutor persoanelor foarte active.
  • Calciu și fosfor (care este implicat și în procesele regenerative și de vindecare din organism).
  • Zinc și cupru, minerale importante pentru sănătatea articulațiilor deoarece sunt implicate în producția de enzime cu rol antiinflamator; contribuie la regenerarea țesuturilor conjunctive care înconjoară articulațiile.